Přeskočit na obsah

Pátek 29.3.2024

Pátek 29.3.2024

SPEED LIMIT

Start FIA-WEC ve Spa: Další krok směrem bezvýznamnosti?

První závod letošního šampionátu vytrvalostních závodů WEC ve Spa-Francorchamps vyhrál dle očekávání vůz Toyota GR010 postavený dle nově zavedené třídy FIA Hypercar. Japonci se při tom ovšem museli prosadit jen proti soukromé konkurenci. 

Roku 2015 zažilo mistrovství světa vytrvalostních závodů WEC (World Endurance Championship) jakýsi vrchol. Čtyři tovární značky (Audi, Porsche, Toyota a Nissan) se tehdy v Le Mans snažily o celkové vítězství ve třídě LMP1 a čtyři (Porsche, Ferrari, Chevrolet a Aston Martin) se chtěly blýsknout alespoň ve třídě GT. Od těchto zlatých časů to s tímto šampionátem už šlo jen z kopce a vypadá to, že letošní sezona bude jen dalším pokračováním trapné show, při které jezdí Toyota “jen sama proti sobě”.
WEC zase jednou “na začátku nové grandiozní éry”?
Vinu na této situaci samozřejmě nese světový svaz FIA a všemocná ACO z Le Mans, kteří zapoměli na skutečnost, že motorsport by měl být do jistého měřítka technicky přehledný a dávat finančně smysl. Ve slepé snaze následovat právě moderní politické linii “elektrifikace za každou cenu” si páni ve Francii vymýšlejí pořád nové a komplikovanější pravidla – pravidla, kterým “normální” týmy, ale ani výrobci již nemohou (jak z finančních, tak i z technologických důvodů) následovat. A tak se k prvnímu podniku sezony 2021, k 6hodinovce ve Spa sešly v nové hlavní třídě WEC, zvané Hypercar, jen tři vozy. Dvě tovární Toyoty a jedna Alpina-Gibson, připuštěná dle “starých” předpisů LMP1. Poněkud klopýtavý “začátek nové éry Hypercarů”, jak závod na trati slavící své 100. výročí vzniku, propaganda FIA nazvala…
Mnohem veselejší byl pohled na účast ve “slabší třídě” LMP2. Mimo statečného slovenského ARC-Bratislava (Ligier-Gibson s jezdci Konopkou, Jacksonem a Burkem)) se zde přihlásilo i 13 dalších posádek, což slibovalo nejen pěkný sport – možná i malou senzaci: FIA totiž v “zájmu show” přibrzdila Hypercary natolik, že si po testech najednou některé špičkové LMP2 vypočítávaly naději udržet s Toyotou krok i v závodě…
Zbytek objemného startovního pole tvořilo 18 vozů GT, hodnocených v dalších dvou podtřídách.  
Kvalifikace
Trend z testů (že jsou soukromé LMP2 “ze štangle” snad rychlejší, než Hypercary) ve Spa potvrdily i volné tréninky, než ve večerní kvalifikaci Japonci přeci jen udeřili – k záchraně vlastní reputace a reputace FIA: dřívější pilot F1 Kamui Kobajaši postavil svou Toyotu GR010 s náskokem 1,6s na nejlepší LMP2 na pole-position, přičemž s ním první startovní řadu tvořil sesterský vůz landsmana Kazuki Nakajimy. “V trénincích jsme nikdy nejezdili s lehkým vozem,” vysvětlil Japonec náhlé zrychlení. 
Nejrychlejší z brigády LMP2 byla Oreca týmu United Autosports v rukou Filipe Albuquerqua, přičemž byl Portugalec rychlejší, než “okleštěná” Alpina LMP1. “Slovenský Ligier” se kvalifikoval jako nejpomalejší třídy LMP2 pro startovní místo 17, “dívčí Oreca” (Floersch, Calderon, Visser) jen o dvě sekundy a dvě pozice lépe. 
Mezi vozy GT se jasně prosadil tovární jezdec Porsche, Kevin Estre, přičemž o sekundu zlepšil starý rekord této třídy. Session ovšem měla výsledkem i dva zničené Porsche 911 RSR: Němec Ried a Nor Perfetti havarovali v sekci Eau Rouge-Raidillon. 
Závod – 6h of Spa-Francorchamps:
Za 6 hodin závodu se toho může hodně přihodit a konkurence samozřejmě doufala, že jí vlastní štěstí (či smůla soupeře) pomůže v boji proti přemocným Toyotám. Oba japonské vozy skutečně měly své problémy, nakonec ale ohledně první příčky vše dopadlo tak, jak si zodpovědní z Nipponu slibovali – vždyť byli nejen účastníky, ale zároveň i jedním z největších sponzorů podniku (WEC tedy nepozbívá jisté perverzity).
Po startu se obě Toyoty GR010 rychle zabydlely na špičce, nikdy se jim ovšem nepodařilo vybudovat přespřílišný náskok na Alpinu LMP1 posádky Negrao/Lapierre/Vaxiviere, která čekala na jejich nejmenší zaváhání. A skutečně: při první zastávce v boxech tankovali Buemi/Nakajima/Hartley déle, než předepsáno a museli si proto později odpykat časovou penalizaci. Kolem poločasu proto vedla sesterská Toyota Conwaye, Kobajašiho a Lopeze před starší Alpinou-Gibson LMP1 a sesterským Hybridem. 
O hodinu později měli Japonci další problém: poleman Kobajaši vyletěl v jedné z pomalejších zatáček do štěrku, kde zůstal na čas viset! Necelou hodinu před koncem tedy byl v čele francouzský LMP1 – u Toyoty ale měli větší rezervy a britsko-japonsko-novozélandská posádka Mike Conway-Kamui Kobajaši-Brendon Hartley byla nakonec v cíli o 67s před francouzkými konkurenty a druhou GR010.
Ve třídě LMP2 se relativně jasně prosadila Oreca týmu United Autosports posádky Hanson/Scherer/Albuquerque před vozem stejné značky stáje Jota, ve složení Gonzalez/Felix da Costa/Davidson a dalším vozem Joty pilotů Gelael/Vandoorne/Blomqvist. Zatímco Ligier Slováka Konopky do závodu nakonec ani nevyrazil, stačil dívčí tým Floersch, Calderon a Visser na celkově dobrou 11. pozici a tím na 8. místo ve třídě LMP2.
Mezi vozy GT se zaslouženě prosadili tovární piloti Porsche, Kevin Estre a Neel Jani. 
Výsledek prvního podniku WEC 2021, 6h de Spa:
1. Buemi/Nakajima/Hartley, Toyota GR010
2. Negrao/Lapierre/Vaxiviere, Alpine A480
3. Conway/Kobajaši/Hartley, Toyota GR010
4. Hanson/Scherer/Albuquerque, Oreca 07
5. Gonzales/da Costa/Davidson, Oreca 07
6. Gelael/Vandoorne/Blomqvist, Oreca 07      
Zbývající podniky šampionátu:
13.06. – Portimao
18.07. – Monza
22.08. – Le Mans
26.09. – Fuji
20.11. - Bahrajn   

Text a foto: Roman Klemm

reklama
reklama

Start FIA-WEC ve Spa: Další krok směrem bezvýznamnosti?

reklama