Přeskočit na obsah

Úterý 8.10.2024

Úterý 8.10.2024

SPEED LIMIT

DTM na Lausitzruingu – aneb hrátky s kilogramy

Na Lausitzringu mezi Berlínem a Drážďany vstoupil šampionát DTM do druhé poloviny sezony. V sobotu se prosadil jezdec Ferrari, Jack Aitken a v neděli pilot Lamborghini, Mirko Bortolotti. Nedělní závod patřil k nejlepším roku 2023 – výsledky DTM jsou ovšem z příliš velké míry závislé na užití pravidel pořadateli.

Sobota: Ferrari jako Fénix z popele…

Problémem šampionátů GT je, nabídnout různým výrobcům pokud možno spravedlivé a vyrovnané podmínky soupeření. Zpravidla se tak stává prostřednictvím BoP (Balance of Power), kdy zákonodárné orgány během sezony uměle zasahují (většinou přidáním nebo odebráním váhy) do danného rozvržení sil. Pořádající ADAC se pochopitelně snaží o spokojenost všech účastněných a tak se díky takovým „úpravám“ stává, že je ta či ona značka znenadání vepředu, nebo vzadu. Někdy tyto machinace samozřejmě vedou k směšným výsledkům (minulý závod na Nürburgringu vyhrál prakticky neznámý nováček Paul), které ohrožují sportovní hodnotu mistrovství.

V sobotu na Lausitzringu tomu bylo podobně. Před měsícem na Norisringu mohlo být fandům vozů Ferrari 296 až líto, když je viděli při „zametání pole“. Rýpavý autor si tehdy nemohl odpustit návrh, že by se duetu pana Emila Freye mělo „nějak pomoci“. A ADAC pomohl: V Lužici postavil Jack Aitken svůj italský vůz jakoby mávnutím kouzelného proutku na pole-position a jeho notoricky pomalý týmový kolega Vermeulen zářil sedmým časem. Mezi ně se vešli Bortolotti (SSR-Lamborghini), Auer (Winward-Mercedes), van der Linde (Abt-Audi), Feller (Abt-Audi) a druhý z bratří van der Lindeů (Schubert-BMW). Zbývalo tedy jen pozorovat, zda se doposud nepříliš dobrou náladu v Maranellu podařilo zlepšit špičkovým výsledkem i v závodě?

Lidé na východě Německa měli za 30stupňového vedra očividně jiné nápady ohledně využití víkendu, než se vydat na území bývalého povrchního dolu, kde není stínu – předimenzované tribuny Lausitzringu proto zůstaly žalostně prázdné. Po startu využil Aitken bravurně své pole-position, za ním se ostatní seřadili také dle pořadí gridu. Na tomto sledu se až do zastávek v boxech nic nezměnilo. Z dobrého načasování výměny pneumatik těžil přdevším Kelvin van der Linde. A tak vjel do druhé poloviny závodu lídr Aitken s 3sekundovým náskokem na Bortolottiho, kterému s podobným odstupem následovali Kelvin van der Linde, Auer a Sheldon van der Linde. Anglo-Koreánský jednorázový jezdec F1 poté nedal až do cíle první místo z ruky a s přehledem realizoval to, co všichni chtěli vidět: první vítězství Ferrari roku. V závodě, který jistě nevešel do dějin DTM jako zvláště vzrušující, se ani na místech za ním nezměnilo nic…

Výhoda pro Ferrari tedy „zabrala“, problémem nyní ovšem byly doposud dominujíící Porsche (nejlepší byl Olsen jako 12.). Nyní musel BoP pomoci jim…

Výsledek sobota:

1. Jack Aitken, Frey-Ferrari

2. Mirko Bortolotti, SSR-Lamburghini

3. Kelvin van Der Linde, Abt-Audi

4. Lucas Auer, Winward-Mercedes

5. Sheldon van der Linde, Schubert-BMW

6. Luca Stolz, HRT-Mercedes

A BoP opět udeřilo. Aitken se v neděli musel vypořádat s přídavnými 30 kg, zatímco si vozy Porsche o 10 kg „ulehčily“. Sobotní vítěz proto stačil za kolegou Verneulenem v kvalifikaci jen na 10. čas. Pole-position si pod zataženou oblohou zajistil jezdec SSR-Lamborghini, Bortolotti před Fellerem a Rakušanem Schmidem na Grasser-Lamborghini. Preiningův Manthey-Porsche byl za Pererovým SSR-Lambem pátý. Session ovšem byla předčasně ukončena. Postaral se o to jezdec, na kterého se všechny zmíněné BoP-hrátky tak i tak nevztahují: Ital Alesio Delleda, je prostě vždy nejpomalejší – bez ohledu na okolnosti. Kvalifikaci ukončil pro všechny 5 minut před koncem výletem do štěrku…

Události soboty nepřilákaly na dráhu více publika a tak se vozy GT3 ve vedru opět ztrácely v rozlehlém areálu Lausitzringu. Po startu se Brortolotti relativně hladce prosadil, za ním udržel Feller druhé místo před Fellerem, Pererou a Preiningem jen díky své neústupnosti. 

Neděle: Bortolotti vyhrál nervák proti Fellerovi

Neděle se poté na špičce vyvíjela zajímavěji, než sobota. Feller jel v Bortolottiho závětří a za nimi bojovali v těsném semknutí Schmid, Perera a Preining. Až do 21. minuty, ve které Perera zezadu vrazil do podivně kličkujícího Schmida. Preining nyní byl před týmovým kolegou Olsenem třetí.

První tři měnili přesně o poločas pneumatiky. V tom se ovšem užitím odlišné strategie do boje o vítězství zapojil jezdec HRT-Mercedesu, Luca Stolz: Němec byl třetí a rychle dotáhl  Bortolottiho s Fellerem.  Fandové nyní viděli jeden z nejlepších závodů DTM vůbec. Feller byl nalepen na Bortolottiho, kterého zachránila větší pára motoru (i když oba vozy užívají teoreticky stejného agregátu) na rovince. Stolz pozoroval dění bezprostředně před sebou. Švýcar nakonec nenašel recept, jak předjet bezchybného Austro-Itala a Němec za nimi se raději nepustil do žádných bezvýhledných akcí…

Preining dojel čtvrtý a ztratil tak vůči Bortolottimu vedení v celkové tabulce, sobotní vítěz Aitken skončil sedmý. Šampionát pokračuje za tři týdny na Sachsenringu.

Výsledek neděle:

1. Mirko Bortolotti, SSR-Lamburghini

2. Ricardo Feller, Abt-Audi

3. Luca Stolz, HRT-Mercedes

4. Thomas Preining, Manthey-Porsche

5. Dennis Olsen, Manthey-Porsche

6. Lucas Auer, Winward-Mercedes  Stolz, HRT-Mercedes

Text a foto: Roman Klemm

reklama
reklama

DTM na Lausitzruingu – aneb hrátky s kilogramy

reklama