Z finančních důvodů se i zodpovědní IndyCarů před lety rozhodli, že jejich mistrovství vypíšou jen pro jednotná šasi. Podobně, jako v evropských šampionátech F2, F3 a F4 se tedy při honičce v Indianapolisu jedná jen o jakýsi značkový pohár. Tam, kde se dříve přely výrobky Parnelli, March, Penske a Honda, dnes krouží 33 totožných monopostů italské značky Dallara. Ale pozor – jedná se (přinejmenším na papíře) o závoďáky „Made in USA“!
Nedaleko Turnu 1 a hlavního vchodu bájného oválu totiž přímo v Indianapolisu (nebo přesněji řečeno v obci Speedway) vyrostla před necelými deseti lety „nová továrna Dallara“. Jeden ze spolupracovníků „pobočky mateřské fabriky ve Varanu“ mne ochotně pustil do exhibiční haly, kde si člověk může prohlédnout několik Indy-monopostů různých generací, modely z větrného tunelu a originální výkresy součástek. Hrdě mi při tom sdělil, že se jedná – vedle Varana – o jedinou výrobní linku značky Dallara na světě a že právě zde vznikly (až na karbonovou rouru kokpitu) kompletně všechny vozy letošního startovního pole! Američané tedy mohou hrdě tvrdit, že vozy závodící v Indy 500 byly postaveny jen kilometr od Gasoline Alley Brickyardu. Jaká to krásná legenda…
Monoposty Dallara je ostatně vidět i v ulicích mětsa, v běžném provozu: klientům a zájemcům Dallara nabízí projížďku v dvousedadlovém voze vybaveným světly a poznávací značkou.
Zasvěcení ovšem ví své: Z aktuálních IndyCarů se toho v USA prý příliš bevyrábí. Spíše zde vozy pouze montují dohromady z dílů dovezených a vyrobených ve Varanu u Parmy. Geniální Gianpaolo Dallara, který se byl na „svůj pohárový závod Indy 500“ osobně podívat, ovšem musí trvat na tom, že „IndyCary vznikají v Americe“ – vždyť stavbu jeho továrny z velké části zaplatil stát Indiana…
Text a foto: Roman Klemm
Nedaleko okruhu v Indianapolisu se nachází nová továrna Dallara Výstavní hala nabízí prototypy …modely a výkresy O dodávky náhradních dílů na nedalekou trať se stará vlastní transportér Gianpaolo Dallara, který již vymýšlel mimo pro Ferrari, Lamborghini, de Tomaso a KTM vozidla pro všechny myslitené značky, se byl na 103. vydání Indy 500 osobně podívat Mohl si být ostatně naprosto jistý vítězstvím jeho barev: vždyť startovaly jen výrobky Dallara Insideři tvrdí, že Dallara stále ještě vyrábí komponenty vozů doma ve Varanu a v USA je pouze montují dohromady Kanaanův vůz v Garage Area Brickyardu …a dvousedlová formule v ulicích města